Saturday, October 8, 2011

548. Perkataan berkaitan 'membuat permintaan'

Perkataan/ayat berkaitan 'membuat permintaan'

Berikut adalah perkataan atau frasa dalam bahasa Inggeris yang biasa disebut berkaitan dengan membuat permintaan :

1. Permintaan supaya orang lain berbuat sesuatu.
2. Permintaan samada kita boleh berbuat sesuatu.



1. Permintaan supaya orang lain berbuat sesuatu

EnglishMelayu
Could you open the door for me, please ?Boleh awak tolong saya buka pintu ?
Would you mind opening the door for me, please ?Boleh awak bukakan pintu untuk saya ?
Can you open the door for me, please ?Boleh awak bukakan pintu untuk saya ?
Could you make me some tea ?Bolehkah awak buatkan saya air teh ?
Can you come here please ?Bolehkah awak ke sini ?
Will you shut the door please ?Bolehkah awak tolong tutup pintu ?
Would you wait here until the doctor is ready for you ?Bolehkah awak tunggu di sini sehingga doktor bersedia untuk awak ?

Catitan :

- 'Could' dan 'can' diikuti oleh 'verb' - 'infinitive'.
- 'Would you mind' diikuti oleh 'gerund'.

2. Permintaan samada kita boleh berbuat sesuatu

EnglishMelayu
Can I use your computer, please ?Bolehkah saya menggunakan komputer awak ?
Could I borrow some money from you, please ?Bolehkah saya pinjam sedikit wang dari awak ?
Do you mind if I turn up the heating ?Adakah awak kisah kalau saya pasang pemanas ?
Would you mind if I turned up the heating ?Adakah awak kisah kalau saya pasang pemanas ?

Catitan :

- 'Could' lebih sopan dari 'can'.
- 'Do you mind if ...' bermaksud 'present tense'.
- 'Would you mind if ...' diikuti dengan 'past tense'.
- Apabila anda menggunakan kedua-dua frasa ini, tidak perlu menggunakan 'please' kerana ia sudah cukup bersopan.

No comments: