Saturday, October 8, 2011

550. Perkataan berkaitan menjawab tawaran

Perkataan/ayat berkaitan menjawab tawaran

Berikut adalah perkataan atau frasa dalam bahasa Inggeris yang biasa disebut berkaitan dengan menjawab tawaran :

EnglishMelayuCatitan
Q : Can I help you ?
A : Yes please. I'd like to know what time the train leaves.
S : Boleh saya tolong awak ?
J : Ya. Saya nak tahu jam berapa biasanya keretapi bertolak.
Q : Can I help you ?
A : No thanks, I'm just looking around.
S: Boleh saya tolong awak ?
J : Tidak. Terima kasihlah. Saya cuma melihat-lihat.
Q : Shall I open the window for you ?
A : Yes please. That would be very kind of you.
S: Patutkah saya buka pintu untuk awak ?
J : Ya. Awak sungguh baik
Q : Would you like another coffee ?
A : No thanks. (Or),
A : No thank you.
S: Awak mahu kopi lagi ?
J : Tidak. Terima kasih.
Q : Would you like another coffee ?
A : Yes please, that would be lovely. (Or),
A : Yes please, I'd love one.
S : Awak mahu kopi lagi ?
J : Ya. Itu sungguh menyeronokkan.
J : Ya. Saya suka.
Q : Would you like me to answer the phone ?
A : If you wouldn't mind. (Or),
A : If you could.
(Jangan jawab "Yes, I would", sebab ini membayangkan seolah-olah kita mahukan seseorang berbuat sesuatu untuk kita).
S : Awak mahu saya jawab telefon itu ?
J : Kalau awak tak kesah.
J : Kalau awak boleh.
Q : I'll do the photocopying, if you like.
A : It's OK, I can do it. (Or),
A : Don't worry, I'll do it. (Or),
A : Thank you, that would be great.
S : Saya akan buat salinan, jika awak suka.
J : Jangan bimbang. Saya akan buat.
J : Terima kasih. Itu sungguh besar maknanya.

Q = Question.
A = Answer.
S = Soalan.
J = Jawapan.

No comments: