Thursday, October 6, 2011

567. Senarai 'perasaan'

Senarai 'perasaan'

Berikut adalah senarai sebahagian dari nama-nama perasaan :

MelayuEnglish
PerasaanFeeling
Mood
SukaLike
MahuWant
GembiraHappy
BenciHate
SedihSad
BiasaNormal
Tak pastiNot sure
SunyiLonely
KesunyianLoneliness
TergangguAnnoyed
Takut Afraid
Scared
BimbangWorry
PenatTired
HausThirsty
KenyangFull
BosanBored
SibukBusy
Perasaan terukBad mood
Perasaan bagusGood mood

Contoh ayat :

EnglishMelayuMasa
I want to drinkSaya mahu minum(Sekarang)
I wanted to study in Londonsaya mahu belajar di London(Dahulu)
She is afraid of snakeDia takut ular(Kelaziman sekarang)
She was afraid of the headmasterDia takut dengan guru besar(Dahulu)
He likes ice-creamDia suka aiskrim(Kelaziman sekarang)
He liked ice-creamDia suka aiskrim(Kelaziman dahulu)
We like ice-creamKami suka aiskrim(Kelaziman sekarang)
We liked ice-creamKami suka aiskrim(Kelaziman dahulu)
I hate thugsSaya benci samseng(Kelaziman sekarang)
She hates thugsDia benci samseng(Kelaziman sekarang)
He hated JoanDia benci Joan(Kelaziman dahulu)
They hated JoanMereka benci Joan(Kelaziman dahulu)

EnglishMelayuMasa
I am happySaya gembira/suka hati(Sekarang)
He is happyDia gembira(Sekarang)
She is happyDia gembira(Sekarang)
You seem happyAwak nampak gembira(Sekarang)
We are happyKami gembira(Sekarang)
They are happyMereka gembira(Sekarang)
Ali is happyAli gembira(Sekarang)
Ali and Abu are happyAli dan Abu gembira(Sekarang)
...
I was happySaya gembira(Dahulu)
She was happyDia gembira(Dahulu)
He was happyDia gembira(Dahulu)
You were happyAwak gembira(Dahulu)
They were happyMereka gembira(Dahulu)
We were happyKami gembira(Dahulu)
Ali was happyAli gembira(Dahulu)
Ali and Abu were happyAli dan Abu gembira(Dahulu)
...
Saya suka buah-buahanI like fruits
Awak nampak gembiraYou look happy
Jangan benci sayaDon't hate me
Jangan sedihDon't be sad
Saya dah biasaI am used to it
Itu perkara biasaIt is normal
Biasanya saya bangun pukul 6Usually, I wake up at 6
Saya tak pastiI am not sure
Awak tak rasa kesunyiankah ?Don't you feel lonely ?
Saya rasa tergangguI am annoyed
Saya takut I am scared
Jangan takut Don't be afraid
Jangan bimbangDon't worry
Saya rasa penatI feel tired
Saya hausI am thirsty
Saya sudah kenyangI am full
Saya rasa bosanI feel bored
Saya sibuk sekarangI am busy now
...

No comments: