Saturday, October 8, 2011

543. Perkataan/ayat berkaitan 'perbincangan'

Perkataan/ayat berkaitan 'perbincangan'

Berikut adalah beberapa perkataan, frasa atau ayat yang biasa digunakan dalam perbincangan/ mesyuarat :

MelayuEnglish
PerbincanganDiscussion
Mr ChairmanTuan Pengerusi
SecretarySetiausaha
MembersAhli-ahli
MotionCadangan
ProposalCadangan
Take noteAmbil perhatian
Saya setujuI agree
Saya tidak setujuI do not agree
Saya cadangkanI propose
Saya menentangI oppose
Saya fikirI think
Saya agakI guess
Saya tak fikir macam ituI don't think so
YaYes
TidakNo
After allLagi pun
As has been notedSeperti yang tercatit
FinallyAkhirnya
In briefSecara ringkasnya
In shortSecara ringkasnya
In other wordsDalam perkataan lain
On the wholePada keseluruhannya
To summarizeUntuk meringkaskan
That isItulah
Above allYang pentingnya
EquallySamarata
EspeciallyTerutamanya
IndeedSesungguhnya
In factNyatanya
PrincipallyPada prinsipnya
Listen to meDengar cakap saya
Let me finishBiar saya cakap sampai habis
I am adamantSaya bertegas
I tell you what ...Saya beritahu anda bahawa ...
I am positiveSaya positif
I am confidentSaya yakin
You misunderstandAwak salah faham
You misquotedAwak telah silap petik
I won't budgeSaya tak akan berganjak
Can you repeat ?Boleh awak ulang ?
InitiallyPada awalnya
Thank youTerima kasih

No comments: