Friday, October 21, 2011

521. Membezakan 'I, Me, My, Mine, I've'.

Membezakan penggunaan perkataan Inggeris 'I, Me, My, Mine, I've'

'I' bermakna saya (gantinama pertama).
'Me' bermakna saya (gantinama kedua).
'My' bermakna saya tapi digunakan dalam kepunyaan.
'Mine' bermakna saya punya.
I've adalah ringkasan bagi 'I have' (saya mempunyai/ saya ada).
I've + ('past participle') adalah ringkasan bagi 'I have' + ('past participle') (saya sudah ...).

EnglishMelayuCatitan
ISaya
MeSaya
...
I am a girlSaya (adalah) seorang wanita
Me a girl(Salah)
Me am a girl(Salah)
...
Show meTunjukkan saya
Show I(Salah)
Tell meBeritahu saya
Tell I(Salah)
...
Me and youSaya dan awak
I and you(Salah)
You and IAwak dan saya'You' hendaklah disebut dahulu
...
My bookBuku saya
My pencilPensil saya
Pencil I(Salah)
Pencil me(Salah)
...
MineSaya punya
The book is mineBuku itu saya punya
The pencil is minePensil itu saya punya
The eraser was minePemadam itu (dahulu) saya punya
...
I've a bookSaya ada sebuah buku
...
I've bought a bookSaya sudah beli sebuah buku
...

No comments: