Tuesday, December 25, 2012

154. Pelbagai penggunaan 'as'

Pelbagai penggunaan 'as'

Perkataan Inggeris 'as' mempunyai pelbagai penggunaan dan makna.

1. 'As...as' boleh bermakna sama.
2. 'As' boleh bermakna sebagai.
3. 'As' boleh bermakna seperti.
4. 'As' boleh bermakna dengan.
5. 'As' boleh bermakna sambil.
6. 'As' boleh bermakna semasa.
7. 'As' boleh bermakna apabila.
8. 'As' boleh bermakna kerana.
9. 'As' boleh bermakna seberapa.
10.'As well as' bermakna sebaik.
11.'As soon as' bermakna sebaik saja.
12.'As a result' bermakna akibatnya, hasilnya.
13.'As it is' bermakna seadanya.
14.'As if' bermakna seolah-olah.
15.'As well' boleh bermakna juga.
16.'As well as' boleh bermakna dan, serta.
17.'As a matter of fact' bermakna berdasarkan fakta, berasaskan fakta.
18.Lain-lain.



1. 'As...as' boleh bermakna sama.

EnglishMelayu
I'm as tall as TomSaya sama tinggi dengan Tom
She's as busy as TomDia sama sibuk macam Tom
He runs as fast as youDia berlari sama pantas dengan awak
He's about the same age as youDia lebihkurang sama umur dengan kamu
She has the same bag as you haveDia mempunyai beg yang sama dengan yang awak ada
Jane gave me the same present as Wendy didJane telah beri saya hadiah yang sama seperti Wendy telah beri

2. 'As' boleh bermakna sebagai.

EnglishMelayu
He acted as my guideDia bertindak sebagai pemandu arah saya
She acted as a guideDia bertindak sebagai seorang pemandu arah
A career as a race car driverSatu karier sebagai pemandu kereta lumba
As a father ...Sebagai seorang ayah ...
This was meant as a jokeIni dimaksudkan sebagai satu gurauan
He used me as a guinea pigDia gunakan saya sebagai alasan
I regarded Tom as a friendSaya anggap Tom sebagai kawan
She disguised herself as AliDia menyamar dirinya sebagai Ali
She's well known as a singerDia dikenali ramai sebagai seorang penyanyi
She hired him as a programmerDia mengambilnya sebagai seorang juruprogram
She hired him as an interpreterDia mengambilnya sebagai jurubahasa
He entered the bank disguised as a guardDia memasuki bank dengan menyamar sebagai pengawal
They regarded him as the best doctor in townMereka menganggap dia sebagai doktor terbaik di bandar
400 million people speak English as their first language400 juta manusia bercakap Inggeris sebagai bahasa utama mereka

3. 'As' boleh bermakna seperti.

EnglishMelayu
Do as he tells youBuatlah seperti yang dia beritahu awak
Please do as you were toldTolong buat seperti yang awak diberitahu
As aboveSeperti diatas
As belowSeperti dibawah
Such asSeperti, contohnya
As followsSeperti berikut
Let him do as he likesBiarlah dia buat seperti yang dia suka
It was just as I thoughtIa seperti yang saya fikirkan
They addressed me as doctorMereka menghormati saya seperti doktor
He has the same camera as I haveDia mempunyai kamera yang sama seperti yang saya ada
She's as good a cook as her motherDia tukang masak yang bagus seperti emaknya
He works as hard as any other studentDia berusaha keras seperti pelajar lain
She greeted him cheerfully as she always didDia menyambutnya dengan gembira seperti dia selalu buat
I've made the same mistakes as I made last timeSaya sudah melakukan kesalahan yang sama seperti yang saya buat tahun lepas
Let's leave things as they areBiarkan benda-benda seperti seadanya
Things didn't turn out as he'd hopedHal tidak jadi seperti yang dia harapkan
The ancient Greeks knew as much about the solar system as we doOrang Greek dahulu tahu tentang sistem matahari seperti kita

4. 'As' boleh bermakna dengan.

EnglishMelayu
As the important day come nearer ...Dengan hari yang penting itu semakin dekat ...

5. 'As' boleh bermakna sambil

EnglishMelayu
We sang as we walkedKami bernyanyi sambil berjalan
He listened to the radio as he fed his catDia mendengar radio sambil memberi makan kucingnya
As we ate our meal, we talkedSambil makan makanan kami, kami berbual-bual

6. 'As' boleh bermakna semasa

EnglishMelayu
He nodded to me as he passedDia mengangguk pada saya semasa dia lalu
As a child, Bob lived in BostonSemasa budak-budak, Bob tinggal di Boston
He bowed to me as he left the roomDia tunduk kepada saya semasa dia meninggalkan bilik itu
He came in just as I was going outDia masuk semasa saya keluar

7. 'As' boleh bermakna apabila

EnglishMelayu
She cried as she read the letterDia menangis apabila dia membaca surat itu
She greets him every morning as he enters the buildingDia menyapanya setiap pagi apabila dia memasuki bangunan itu

8. 'As' boleh bermakna kerana

Di sini, 'as' boleh menggantikan 'because' (kerana).

EnglishMelayu
I cannot come with you as I am too busySaya tak boleh pergi bersama awak kerana saya terlalu sibuk

9. 'As' boleh bermakna seberapa

EnglishMelayu
She stood as close to him as she coulddia berdiri rapat dengan dia seberapa yang dia boleh
I will write letters to you as often as I canSaya akan menulis surat untuk awak seberapa kerap yang saya boleh
My teacher told me to read as much as I couldGuru saya beritahu saya untuk membaca seberapa banyak yang saya boleh
I would appreciate a reply as soon as possibleKita akan menghargai jawapan yang seberapa cepat yang mungkin
She is trying to save as much money as she canDia sedang cuba menyimpan seberapa banyak wang yang boleh
I couldn't spend as much time with my children as I wanted toSaya tak dapat menggunakan masa dengan anak-anak seberapa banyak yang saya mahu
As soon as possibleSeberapa cepat, secepat mungkin
I'll help you as much as I canSaya akan tolong awak seberapa mampu saya

10. 'As well as' bermakna sebaik.

EnglishMelayu
I can swim as well as youDia boleh berenang sebaik awak
I can't sing as well as Mary didSaya tak boleh menyanyi sebaik Mary telah lakukan

11. 'As soon as' bermakna sebaik saja.

EnglishMelayu
As soon as he arrived ...Sebaik saja dia sampai ...
As soon as she opened the door, a cat ran outSebaik saja dia membuka pintu, seekor kucing telah lari keluar
As soon as we sat down, she brought us coffeeSebaik saja kami duduk, dia menghidangkan kopi
I'll be with you as soon as I finish this jobSaya akan bersama awak sebaik saja saya habis perkerjaan ini
Write to me as soon as you get thereHubungi saya sebaik saha awak sampai di sana
I plan to buy a new car as soon as I can afford oneSaya merancang untuk membeli kereta baru sebaik saja saya mampu

12. 'As a result' bermakna akibatnya, hasilnya

EnglishMelayu
As a resultHasilnya, akibatnya

13. 'As it is' bermakna seadanya

EnglishMelayu
I like this house as it isSaya suka rumah ini seadanya

14. 'As if' bermakna seolah-olah

EnglishMelayu
He acts as if he were a kingDia bertindak seolah-olah dia raja
She acted as if she knew nothingDia bertindak seolah-olah dia tak tahu apa-apa
He speaks as if he were an expertDia bercakap seolah-olah dia seorang pakar

15. 'As well' boleh bermakna juga

EnglishMelayu
He can speak Russian as wellDia boleh bercakap Rusia juga
I have to study as wellSaya mesti belajar juga

16. 'As well as' boleh bermakna dan

EnglishMelayu
She gave him money as well as foodDia beri wang dan makanan
Nancy went to London as well as ParisNancy telah pergi ke London dan Paris
Tom can speak German as well as EnglishTom boleh berbahasa Inggeris dan Jerman
She grows flowers such as tulips and daisiesDia menanam bunga-bunga seperti tulip dan daisi

17. 'As a matter of fact' boleh bermakna berdasarkan fakta, berasaskan fakta

EnglishMelayu
As a matter of fact, he works hardBerdasarkan fakta, dia berkerja kuat

18. Lain-lain makna :

EnglishMelayu
His room is twice as large as mineBiliknya dua kali lebih besar dari saya punya
He earns three times as much as I doDia berpendapatan tiga kali banyak lebih dari saya
Tom has twice as many stamps as I doTom mempunyai dua kali lebih banyak setem dari yang saya ada
As for me, I'm for itBagi saya, saya menyokong
I spend as much time working in the garden in one day as my brother does in a weekSaya berada di taman berkerja selama sehari selama abang saya berkerja dalam seminggu
As big as elephantSebesar gajah
Try as hard as you canCubalah sekeras yang awak boleh
Eat as much as you likeMakanlah sebanyak yang awak boleh
I'm not as rich as I wasSaya tidak sekaya dahulu
She's not as old as MaryDia tidak setua Mary
Take as many as you wantAmbillah sebanyak yang awak mahu
He ran as fast as he couldDia berlari secepat yang dia boleh
As far as I know, he isn't lazySetahu saya, dia tidaklah pemalas
Please stay as long as you wishMenginaplah selama mana awak mahu
I've got as much money as he hasSaya ada duit sebanyak yang dia ada
Take as many cookies as you wantAmbillah sebanyak mana biskut yang awak mahu
Lend him as much money as he needsPinjamkan dia sebanyak yang dia perlukan
Collect as many as you canPungut sebanyak yang awak boleh
She has about as many stamps as I doDia mempunyai stem sebanyak yang saya ada
Keep your room as neat as you canJadikan bilik awak sebersih yang awak boleh
I'm not as healthy as I used to beSaya tidak sesihat seperti selalu
Tom can ski as well as his brotherTom boleh bermain ski sebagus abangnya
He is not as smart as his older brotherDia tidak sepandai abangnya
I plan to leave Boston as soon as I canSaya merancang untuk meninggalkan Boston secepat yang saya boleh
As far as I know, they always keep their wordSetahu saya, mereka memenuhi janji
I will never forget your kindness as long as I liveSaya tak akan pernah lupakan kebaikan awak sepanjang hidup saya

No comments: